ANTY DEKALOG NARCIARSKI

17 marca 2019 Off By Magda D.

Ten tekst musisz przeczytać do końca, inaczej nie zabieraj się nawet za jego początek.

Pamiętaj, że czytasz ten tekst na własną odpowiedzialność.

Autor tekstu nie ponosi żadnej odpowiedzialności za Twoje poczynania na stoku oraz ewentualne wypadki. Nie uzyskasz również żadnego odszkodowania, ponieważ tekst celowo nafaszerowany jest ogromną dozą ironii i sarkazmu, użytego z pełną premedytacją, aby zwrócić Twoją uwagę. Poza tym tekst w dalszej swojej części zawiera właściwe zachowania oraz Dekalog narciarski i snowboardowy FIS, Dekalog PZN, do którego „PRAWDZIWY” narciarz winien się stosować.

Zupełnie nie rozumiem dlaczego coraz częściej widuję na stoku ludzi – nie narciarzy, którzy go OLEWAJĄ!!!!!!!!!!!!!!

Tak więc zaczynam mój „Poradnik Autodestrukcji, czyli jak wjechać w innego narciarza na stoku”.

  1. BRAK WZGLĘDU NA INNE OSOBY

Nie trzeba patrzeć na innych. Można stwarzać niebezpieczeństwo oraz szkody na innych osobach. W końcu to oni powinni uważać.

sprawdź DEKALOG FIS.

2. BRAK PANOWANIA NAD PRĘDKOŚCIĄ.

Narciarz nie musi dostosowywać swojej prędkości i sposobu jazdy do umiejętności. Nie obchodzi go natężenie ruchu na stoku. Przecież w narciarstwie chodzi o to, żeby jechać jak najszybciej, tak robią zawodowcy.

sprawdź DEKALOG FIS.

3. ŹLE WYBIERZ KIERUNEK JAZDY.

Na wszelki wypadek trzeba wjechać w narciarza lub snowboardzistę, który jedzie przed Tobą. Bonusowe punkty otrzymujemy, gdy wpadniemy w kilka osób na raz.

 sprawdź DEKALOG FIS.

4. WYPRZEDZANIE.

Wszystko jedno, z której strony wyprzedzasz narciarza lub snowboardzistę, jadącego poniżej, ważne by po jego nartach lub desce. Dla ambitnych – przejazd między nogami innego narciarza. Dla wymiataczy – przejazd między nogami deskarza.

sprawdź DEKALOG FIS.

5. RUSZANIE Z MIEJSCA.

Włączając się do ruchu, nie trzeba odwracać głowy i patrzeć w górę, czy ktoś nie nadjeżdża. Przecież to oni nas widzą, więc w czym problem?

sprawdź DEKALOG FIS.

6. ZATRZYMANIE NA TRASIE.

Najlepiej gwałtownie, i na środku stoku, do tego za wzniesieniem. (choć lepiej to przemyśleć, bo samemu można zostać poszkodowanym). Płacę za cały stok, mogę stać tam gdzie chce.

sprawdź DEKALOG FIS.

7. PODCHODZENIE I SCHODZENIE.

Nie no, jakie schodzenie i podchodzenie? –  trzeba jechać!!! Przecież trzeba w kogoś walnąć!!!

sprawdź DEKALOG FIS.

8. PRZESTRZEGANIE ZNAKÓW NARCIARSKICH.

To są jakieś znaki? E tam…..

sprawdź DEKALOG FIS.

9. WYPADKI.

Nie udzielać pomocy w razie wypadku. Wtedy należy przyspieszyć, żeby nikt nie zdążył spisać Twoich numerów.

sprawdź DEKALOG FIS.

10. OBOWIĄZEK UJAWNIENIA TOŻSAMOŚCI.

Jeżeli spowodujesz wypadek i już zdążą Cię złapać, przedstaw się jako kolega z turnusu. To taki tradycyjny narciarski żart.

sprawdź DEKALOG FIS.

11.DODATKOWY SKILL

Zdobędziesz dodatkowe punkty za styl, gdy wjedziesz w niczego się nie spodziewających, stojących w kolejce narciarzy. Dodatkowy bonus za wjazd w sam środek kolejki (tzw. SPLIT*) lub wszystkich w kolejce (tzw. STRIKE*).

sprawdź czy taki punkt w ogóle istnieje w DEKALOGU FIS.

Narciarstwo, jakiekolwiek, jest sportem ekstremalnym. Więc mam szczerą nadzieję, że czytając tę moją STRASZNĄ przeróbkę uderzyło Cię, że to jednak nie tak ma wyglądać. Są narciarze, którzy nie kontrolując swoich nart potrafią osiągnąć prędkości równe jadącemu samochodowi. Narciarz kontrolujący swoją jazdę może także osiągnąć prędkość równą jadącemu samochodowi. Niestety nie jest to 10 km/h. Ja włączyłam kilka razy aplikację narciarską i odczytałam prędkości ok. 40 km na godzinę przy zupełnie luźnej jeździe , gdzie w moim odczuciu wcale nie jechałam szybko. Na zawodach, gdy jechałam po wyznaczonej trasie ta prędkość była większa i dochodziła nawet do 65 km/h. Przy tych prędkościach nie chroni nas karoseria, chroni nas tylko kask i kilka warstw odzieży. Do prędkości dochodzi jeszcze postura a więc i waga narciarza. Tu kłania się fizyka, pewnie kilka wzorów i możecie wyliczyć z jaką siłą można dostać „strzał” od wjeżdżającego w Was narciarza czy snowboardzistę. Więc zdrowy rozsądek u jeżdżących na nartach czy snowboardzie powinien być szczególnie rozwinięty. W lutym 2018 roku ratownicy Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego odnotowali 1233 wypadki. Dodajmy na oko tyle samo końcem roku 2018. Tak zamykam rok i wychodzi ok. 2600 wypadków tylko w Tatrach. Jeszcze mamy Bieszczady, Małopolskę, Śląskie. Nad morzem też są stoki.. Jakieś 6000 tyś. wypadków w ciągu roku z udziałem narciarzy i snowboardzistów. Liczba PRZERAŻA. Inna statystyka, może nawet wydawać się zabawna. Dzienna ilość zużytego gipsu w Zakopiańskim szpitalu to ok. 50 kg. MASAKRA!!!

Drodzy narciarze i snowboardziści, oraz wszyscy poruszający się po stokach na różnych innych pojazdach….

ISTNIEJE COŚ TAKIEGO JAK DEKALOG NARCIARZA FIS!!!

DEKALOG POLSKIEGO ZWIĄZKU NARCIARSKIEGO.

Coś takiego istnieje – SERIO. Każdy człowiek poruszający się po stoku sprawny jak i niepełnosprawny ma obowiązek stosować się do jego zasad. Jak do przepisów stosują się kierowcy oraz żeglarze na jeziorach czy morzu.

Uwaga. TERAZ czytamy punkt po puncie dokładnie i ze zrozumieniem. Gdybyście jakiś punkt zapomnieli, zatrzymajcie się na chwilę zanim wjedziecie na stok. Najczęściej obok kas, taka tabliczka wisi, a właściciele dbają, aby ona tam była. Tu zdjęcie z Laworta Ski dla przykładu. Wiszą takie tablice dwie.

JAK BYK!!! WIDOCZNE CZYTELNE!!!!!PIĘKNE I KOLOROWE!!! Na innych stokach uwierzcie mi – też są.

DEKALOG NARCIARSKI I SNOWBOARDOWY!!!

  1. WZGLĄD NA INNE OSOBY.

Każdy narciarz i snowboarder powinien zachować się w taki sposób, aby nie zagrażać nikomu innemu i nie spowodować żadnej szkody.

2. SZYBKOŚĆ I SPOSÓB PORUSZANIA SIĘ.

Każdy narciarz i snowboarder musi zjeżdżać z prędkością dopasowaną do poziomu swoich umiejętności, rodzaju i stanu trasy, warunków pogodowych i natężenia ruchu.

3. WYBÓR TORU TRASY.

Narciarz lub snowboarder znajdujący się powyżej na stoku musi wybrać taki tor jazdy, aby uniknąć wszelkiej możliwości zderzenia z narciarzem znajdującym się poniżej na stoku.

4. WYPRZEDZANIE

Wyprzedzanie możliwe jest: z góry, z dołu, z prawej i z lewej, ale tylko w takiej odległości, która zagwarantuje wyprzedzanemu  przez nas narciarzowi czy snowborderowi wystarczającą przestrzeń dla wszelkich jego manewrów.

5. WJAZD I RUSZANIE Z MIEJSCA.

Narciarz, który wjeżdża na drogę zjazdu lub po zatrzymaniu chce znowu ruszyć ma obowiązek sprawdzić patrząc w górę i w dół stoku, czy może to uczynić bez zagrożenia dla siebie i innych.

6. ZATRZYMYWANIE SIĘ.

Narciarz tylko w razie absolutnej konieczności może zatrzymać się w miejscu zwężeń i złej widoczności. Po upadku narciarz musi usunąć się z toru jazdy tak szybko jak to tylko możliwe.

7. PODCHODZENIE I SCHODZENIE.

Podchodzić lub schodzić można tylko skrajem/ brzegiem trasy a w razie złej widoczności narciarz powinien zejść z trasy.

8. ZNAKI I SYGNALIZACJA.

Narciarz ma obowiązek stosowania się znaków i sygnalizacji.

9. ZACHOWANIE SIĘ W RAZIE WYPADKU.

W razie wypadku każdy narciarz ma obowiązek niesienia pomocy.

10. OBOWIĄZEK UJAWNIENIA TOŻSAMOŚCI.

W razie wypadku każdy narciarz (zarówno świadek jak i uczestnik) ma obowiązek podania swoich danych osobowych.

Narciarze początkujący i nie tylko. Snowboardziści początkujący i nie tylko. Niepełnosprawni na stoku. Wszyscy mają obowiązek zapoznać się z DEKALOGIEM FIS i się do niego zastosować.

Drodzy instruktorzy. Na pierwszych zajęciach przedstawcie go swojej grupie, lub uczniowi. Każcie im później po zajęciach przeczytać jeszcze zasady obowiązujące narciarzy.

Uważam, że zasady ujęte w dekalogu są jasne i przejrzyste i zrozumiałe już po pierwszy przeczytaniu.

*SPLIT- termin zaczerpnięty z gry w kręgle, i jest wtedy, gdy po pierwszym rzucie zostanie zbity kręgiel nr. 1.

*STRIKE- termin zaczerpnięty z gry w kręgle i jest to wynik uzyskany, gdy gracz strąci wszystkie kręgle w pierwszym rzucie.

Spodobało Ci się? Daj znać innym!